Donderdag 25 -7-2019 Sigiriya

25 juli 2019 - Sigiriya, Sri Lanka

Om 5.00 uur worden we wakker van het lawaai van apen op het dak. Ja, dat is het risico als je in de jungle slaapt! Gelukkig slapen we wel weer in.

Vandaag gaan we naar Polonnaruwa. Weer een uitgebreid archeologisch gebied. Nu uit de 12 de eeuw. Er staat iets meer overeind dan in Anaradhapura. De plekken van hoofdsteden en het centrum van de macht van de koningen veranderde steeds. Het is ongeveer 1 1/2 uur rijden. En onderweg bezoeken we een silkshop. Maar niets gezien van wat ik wilde kopen.

Het is een stralende dag en erg heet. Al is het weer niet zo heet als in Nederland! :)

De ruïnes zijn mooi. Al gaan we niet meer kijken naar iets wat minder hoog dan 2 meter is en aan het einde van de dag maken we er 6 meter van haha. Er zijn hier wel meer verkopers die teveel aan je blijven plakken met zielige verhalen. Het is voor veel srilankezen echt een zware tijd geweest door de bommen van de enkele fanatieke moslims. Er waren 2 maanden amper toeristen en veel mensen zijn financieel afhankelijk van de toeristen. Wij zijn b.v. Sawa's eerste klanten na 3 maanden! Daarom is hij erg blij met ons.  Hij heeft ondertussen als timmerman gewerkt. Al verdiende dat volgens mij veel minder. Nu verteld hij dat hij maar €5,- per dag krijgt. Dat is wel heel weinig en daarom is het hier ook zo goedkoop om met een privé chauffeur  te rijden. Ze moeten het eigenlijk van de fooien hebben denk ik.

We zien op de terug weg olifanten aan een meer in de verte. En nog gaver een olifant die de weg wil oversteken! Wel naar om te zien dat de auto's daar helemaal geen ruimte aan geven. Zeker de bussen niet. Die rijden hier echt als gekken. En dan zien we weer een olifant langs de kant van de weg. We rijden een tijdje naast haar.  Zij lijkt mij echt aan te kijken. Ik voel contact met haar. Ze voelt zo zachtaardig en gevoelig aan!

Sawa brengt ons naar het hotel van de man in het kantoor van de spoorwegen. Zijn baas. Ook begonnen als chauffeur. En daar gaan we eten.

In de avond bekijken we onze foto's en schrijf ik ons verhaal. Martin zet steeds de foto's erop. Fijn om de dag zo steeds te herkauwen en te herbeleven.