Maandag 27 juli Monteverde

27 juli 2015 - Santa Elena, Costa Rica

Helemaal in de wolken.

Vandaag gaan we naar het National Parc van Monteverde.
De plek waar bijna iedereen die naar Costa Rica gaat naar toe gaat. Sommige meer voor het ziplining dan voor de natuur, maar toch.
Het park is ontstaan vanuit een particulier initiatief van Quakers die vanuit America hierheen verhuisden. En al inzagen in 1948 dat het nodig was voor de watervoorziening van hun landbouw grond om eenderde van hun land puur te houden, vooral bij de bron van het water.
We lopen langzaam, met ontzag en verwondering. In zo'n bos zijn we nog nooit geweest. We zijn heel dankbaar dat we dit allemaal mogen mee maken. Ook veel toeristen die we tegen komen voelen het en zeggen fluisterend gedag. Wat dit bos zo bijzonder maakt zijn de honderden epysheren . De vele verschillende planten die op de bomen groeien. Ze leven van de vochtige lucht en gebruiken dus geen voedsel van de boom. Er zijn hier op deze manier wel 500 verschillende orchideeën. Al zijn die bloemetjes  zo klein dat wij ze niet zien. Of ze zitten te hoog. Maar al die planten en mossen op de bomen geeft het iets mysterieus en een gevoel van overdaad.
Na de wandeling gaan we iets drinken. En komen zo toevallig bij een koffieproeverij terecht. Waar Martin een verrukkelijke cappuccino drinkt en ik een aardbeien/ bananen smoothie met chia zaadjes die ik net gekocht heb.

's Avonds bij het eten weer een verrassing. Monteverde blijkt zijn eigen speciaalbiertjes te hebben. En terwijl Fijke aan de rode wijn zit, geniet ik van twee verschillende biertjes uit Monte Verde!