Vrijdag 26-7-2019 Kandy

27 juli 2019 - Kandy, Sri Lanka

Een autodagje met een (te) vol programma.

Om 10.00 uur vertrekken we naar Kandy. Onderweg stoppen we bij een boedistische tempel in Matale: Aluvihara met weer grottekeningen en Boeddha's. Sommige weer prachtig, maar ook in een voorgedeelte een soort hel met de meest gruwelijke martelmethoden op de muur geschilderd.

Daarna gaan we naar een hindoeïstische tempel. Sri Muthumariamman. Heel kleurrijk, met prachtige vrouwen in Sari's.

Door naar Kandy. Een hele grote en drukke stad, waarin we maar heel langzaam vooruit komen. Onze homestay Greenwilow is een oase van rust. Daar blijven we even een uurtje om van de reis bij te komen en dan komt Sawwa ons weer ophalen om naar een silkshop te gaan. Helaas komen we vast te zitten in een file. Na bijna een uur zijn we bij de winkel. Maar die blijkt gesloten te zijn. Door de aanslag kwamen er te weinig toeristen. Op naar de volgende in een ander gedeelte van de stad. We bezoeken er 2 en kopen leuke linnen overhemden voor Martin.

Daarna hop naar een dansshow met traditionele dans. Leuk om te zien. Dan meteen lopend door naar de Tempel of Tooth. De belangrijkste tempel in heel Sri Lanka voor de Boedhisten. Er wordt beweerd dat daar een tand van de echte Boeddha is, gered uit zijn crematievuur. Al 1500 jaar wordt deze tand verplaatst naar daar waar de Koning regeert. Vanaf het moment dat de Engelsen kwamen en de macht kregen, in 1815 verblijft de tand in deze tempel. Iedere Boedhist moet eigenlijk 1 x in zijn/haar leven een pelgrimage naar de tand gemaakt hebben. We zijn er tijdens een ceremonie, alleen dan mag je naar boven in de tempel. Het is een gekkenhuis. Heel veel toeristen en nog meer Boedhisten. Rijen en rijen en lawaai en keiharde trommels. Na zo'n drukke dag is het veel te veel en we vluchten weg.

Terug bij de auto. Daar blijkt dat Sawwa de auto niet openkrijgt. Het slot deed al steeds moeilijk. Hij heeft gelukkig een vriend die hem een auto leent.

We rijden naar zijn eigen huis, weer ruim 3/4 uur door de stad. Naar een buitenwijk. Hij huurt een huis naast de rivier. Heel oud en vochtig. Zijn vrouw heeft voor ons gekookt. Heel lief en niet echt lekker. En confronterend om zijn armoede te zien waarin hij leeft. Zijn hond, een grote herder, heeft net puppies gekregen, blaft verschrikkelijk, stinkt nog erger en wordt aan de ketting gelegd. Dan is zij stil. Hij is steeds aan het bellen om van alles te regelen. Een hectisch gebeuren dus.

Hij rijdt ons terug, pikt iemand onderweg op om het slot te komen maken en om22.00 uur zijn we, heel moe, weer in onze homestay terug. De oase van rust. Pfffff, heerlijk!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl