Zaterdag 3-8-2018 Tissamaharama

3 augustus 2019 - Tissamaharama, Sri Lanka

We staan om 5.00 uur op (oef) om op safari te gaan. Sawwa gaat ook met ons mee. We gaan naar Yala, het bekendste   Nationaal park in Sri Lanka. En ook het drukste, met de grootste kans om een luipaard te zien.

Het is ongeveer 3/4  uur rijden  van Peace Cottages. In het begin zien we vooral beesten die we ook op de Veluwe zouden kunnen spotten. Alleen dan in veel grotere aantallen. Herten en reeën, wilde zwijnen, een konijntje en veel hanen. Maar als de waterbuffelo's, krokodillen en apen komen wordt het toch een ander verhaal. Het park is heel groot, ligt aan de zee en heeft verschillende stukken natuur. Het is prachtig! Wij zijn in het droge seizoen, te zien aan de drooggevallen meertjes en lage waterstand. En er zijn natuurlijk weer heel veel prachtige vogels! We komen aan bij een meertje waar heel veel ooievaren broeden en ook kuikens te zien zijn. Terwijl in het water een kroko zijn best doet om een vogel op te happen. Wat hem ( gelukkig) niet lukt.

Het is een behoorlijk gehobbel. Aan het begin komen we bij een pad waar een beer gespot is en die te voorschijn zou kunnen komen. Maar er rijden zoveel jeeps dat die beer nooit zal komen. Gelukkig komen we verder steeds maar een paar jeeps tegen. De chauffeurs geven steeds info aan elkaar door. Dan wijst een tegenoverliggende jeep naar de jungle. We stoppen abrupt. Er zit een luipaard. Moter af en kijken maar. We turen in de bosjes en zien niets. En dan opeens steekt een luipaard de weg over, geweldig!!! Het gaat zo snel dat Martin hem/haar helaas mist. Bij mij staat hij/ij op mijn netvlies gebrand!

We pauzeren bij een prachtig strand. Daar stond een groot hotel wat ook is weggevaagd door de Tsunami.

Dan hobbelen we weer terug naar het hotel. We lunchen en doen een dutje. Lekker lezen en weer eten. Drink, eat, sleep en repeat :). We eten buiten bij een vuurtje. Het is hier heel vredig.