Amazone

16 augustus 2017 - Amazone, Brazilië

Chico heeft de hele nacht op onze veranda in de hangmat geslapen. Wat schattig! Oeps wat is dat plasje onder de hangmat? Hij plast toch niet in zijn eigen nestje? Ik ga kijken en vind ook harde keutels in de hangmat. Hmmm, wel dus. Volgende x halen we de hangmat maar  binnen haha.
Na het ontbijt gaan we een jungletrekking doen vanuit de lodge. Dan laten ze ook zien hoe je vallen kan maken om de dieren te vangen. Hoe je in de boom kan klimmen om de acaibesjes te plukken die op wel 7 meter hoogte zitten, als het niet meer is. Hoe je larven kan vinden om op te eten. Martin proeft er eentje. Best wel lekker. Goed kauwen want ze leven nog. We zijn weer om 11.00 uur bij de lodge en doen een dutje. Zo ook na de lunch. Even helemaal bijtanken. Heerlijk!
We gaan op pad voor de tweede keer slapen in de jungle. In de beschrijving van het programma stond veel meer lopen en slapen in de jungle en dan weer verder trekken, maar het gaat anders. Ook om alles te kunnen combineren met de verschillende toeristen die op verschillende dagen aankomen. Dat is nog een heel gepuzzel voor ze. Aan de ene kant jammer. Dan krijg je minder het jungle gevoel. Aan de andere kant wel heel relaxed en comfortabel. We gaan met de boot naar een andere plek om ons kamp op te slaan. Deze plek wordt veel minder gebruikt.
Daar aangekomen zien we de restanten van een toekan. Allemaal veren en de helft van een toekan snavel. Een beetje luguber, maar ook wel mooi! Is dit een slecht voorteken? De gids Michel vindt van niet. Hij is waarschijnlijk opgegeten door een roofvogel. Als er de restanten van een grotere prooi had gelegen hadden we niet op die plek kunnen overnachten.
Dus we slaan ons kamp op. Hangen de hangmatten op en gaan daarin liggen. Wachten totdat het tijd wordt om het avondeten te maken. Heerlijk rustig, met veel jungle geluiden, maar ook saai. We hadden al 2 keer gedut vandaag. Martin geeft beide gidsen een sigaar en dat vinden ze prachtig. Ze zijn alle twee nog heel jong. 24 jaar. De ene is een local die geen Engels spreekt en ook zijn Portugees vind ik onverstaanbaar. Hij blijkt al vader van 4 kinderen te zijn. De andere vertelt een uitgebreid verhaal over hoe hij gestalkt werd een jaar lang door een meisje via internet, maar hij is nu toch samen met haar. Hij heeft ook in militaire dienst gezeten. Special forces, daar is hij heel trots op.
Dan gaan we hout sprokkelen en maken zij het eten klaar. Helaas zijn ze vergeten iets voor mij als vegetariër mee te nemen. Michel baalt daar heel erg van. Dat wordt dan rijst met gebakken banaan en overheerlijke ananas. Eigenlijk een prima maaltje.
Dan opeens hoort Antonio een geluid. Wij horen het ook. Groot geritsel. Michel wordt bang. Waar is de machete!!! Dat is zo'n groot hakmes wat ze altijd bij zich hebben. Hij gaat er achter aan en roept Antonio om mee te gaan. Oké....... Daar staan we dan alleen met zijn tweeën in de jungle met een groot beest om ons heen waar de gids bang voor is. Wij gaan dicht naar het vuur. Michel komt nog terug en roept dat we de hangmat in moeten. Ik roep terug dat we bij het vuur staan. Ook goed. Ik stook het vuur op en heb een dikke brandende tak in gedachte die ik snel kan pakken. Ik geef Martin ook een tak. De gidsen blijven een tijdje weg. Dan wil Martin gaan plassen in de jungle. Nou doe dat nog maar even niet. Best spannend allemaal! De gidsen komen terug en hebben niet gezien welk beest het was. Wat willen wij?  Blijven slapen of niet. Antonio zegt wat zei willen. Kan je onze veiligheid garanderen vraagt Martin. Nee, zegt de gids. En Antonio zegt ook nog dat zo'n beest dan vaak terug kan komen. Nou op deze manier zien wij onszelf niet lekker slapen. Dus breken we het kamp weer op en gaan weer terug met de boot naar de lodge. Daar aangekomen komt ook een oudere gids en die zegt dat het een amarillo was. Dat is een ongevaarlijk gordeldier haha. Een poema of Jaguar maken namelijk geen geluid! Wat een afgang voor Michel, met al zijn sterke verhalen . Hij vindt het verschrikkelijk. Nou wij stellen hem gerust. Wij hebben ons avontuur gehad. Hij wil nog wel een nachtwandeling gaan doen, maar daar hebben wij nu geen zin meer in. Met een glimlach op ons gezicht gaan we slapen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl