Maandag 22-7-2019 Anuradhapura

22 juli 2019 - Anuradhapura, Sri Lanka

Na een slechte nachtrust in ons toch wel benauwde kamertje krijgen we een fantastisch ontbijt.

Sawa komt ons om 9.30 uur ophalen. Hij brengt ons eerst naar een boedistische tempel. Sri Maja Bodhi bij een heilige bodi boom. Daar gaat een ceremonie beginnen. Wij hebben ook bloemen gekocht om op het altaar te leggen. Er hangt een hele mooie sfeer. Alle gelovigen zijn in het wit gekleed. Hele families komen. Ook baby'tjes om gezegend te worden. Ik ga tussen de vrouwen zitten en ga mee zingen. Ik voel me diep geroerd door de devotie en al die verlangens om mij heen.

Martin en Sawa wachten geduldig buiten. Sawa is ook boeddhistisch en volgens mij diep gelovig.

Als we uit de tempel komen zien we een groep apen waar we heel dichtbij kunnen zitten. Echt geweldig om te zien! Er zijn ook heel veel kleine aapjes bij. Ze gaan behoorlijk ruw met elkaar om en ook weer heel liefdevol met het vlooien.

Vervuld gaan we verder naar de verschillende ruïnes van de oude stad van soms voor Christus, soms 200 jaar na Christus. Van de ruïnes zelf staan alleen nog maar lage muurtjes. Dat zegt me niet zoveel.

Er zijn ook grote stupa's of dagodes. En heel veel prachtige gigantisch grote oude bomen!

Het terrein is heel groot en iedere keer brengt Sawa ons weer naar andere ruïnes of stupa's.

We lunchen bij ons hotelletje. Het ontbijt was zoveel dat we het zelfs als lunch niet helemaal op krijgen. Het was wel heerlijk!

Na even rustig bij het meer gezeten te hebben en een 1/2 uurtje plat te zijn gegaan, gaan we weer op weg. Nu naar het Minintale tempelcomplex 13 km verderop.

Nog meer aapjes, eekhoorns en dagodes. Tussen mooie natuur. Ook weer prachtig! Nu met grote hoogte verschillen en schitterende uitzichten. Zeker een aanrader. Je kunt ook op een steile hele hoge rots klimmen. Het grappige is dat we hier alleen maar andere Nederlanders tegen komen. Een stel heeft zelfstandig een tuktuk gehuurd als vervoersmiddel. Avontuurlijk, maar ook wel link.

We eten bij het hotel. En schuiven aan bij... Nederlanders en kunnen terug kijken en voelen op werkelijk een geweldige dag!