Amazone

13 augustus 2017 - Amazone, Brazilië

Om 8 uur in de ochtend worden we van ons hotel opgehaald en gaan we met een boot naar verschillende activiteiten. We vormen een groepje met een leuk Nederlands stel, een Canadese moeder en dochter en een dame van onze leeftijd uit Argentinië. Het is echt een leuk groepje.
De gids Pepe laat ons eerst in de haven van Manaus een bord met de verschillende waterstanden zien van de afgelopen jaren. Er komen steeds grotere overstromingen. In 2012 stond een groot deel van Manaus een halfjaar lang onder water!
We varen naar een prachtige plek waR een originele stam woont. Zij voeren verschillende dansen voor ons op. Ik dacht dat dat heel toeristisch zou zijn. Maar het is wel echt bijzonder om te zien. Dan haalt een jonge vrouw een jonge luiaard te voorschijn. Schattig!!!! En die kunnen we omstebeurt vasthouden. Het beestje gaat helemaal om je heen. Lief!!!
We waren verder naar de roze dolfijnen. We gaan met ze zwemmen :).
Omdat het zondag is is het vreselijk druk. Er zijn twee grote boten vol met plaatselijke toeristen. We wachten tot die allemaal weg zijn. Dan is het lekker rustig en gaan wij. Ook weer heel bijzonder om die beesten te zien en te voelen. Eigenlijk nog mooier als we wat verder van de steiger af dommelen en we ze achter ons zien zwemmen. Goed om te horen dat die tour 4 dagen in de week is en niet iedere dag, om de dolfijnen wat rust te gunnen.
We waren verder naar de grote waterlelies. Die zijn al bijna weg gerot en het stelt eigenlijk niet zoveel voor. Maar de plek is wel mooi. We krijgen een lunch buffet in een drijvend restaurant. Ook daar konden we met een luiaard knuffelen en Fijke ook met een Anaconda. Ze lieten ook een kleine kaaiman zien.

Na de lunch gaan we piranha vissen. Martin weet als eerste een piranha aan de haak te slaan. Samen met Toine worden er door de heren van het gezelschap 5 piranha's gevangen. De dames beginnen beteuterd te kijken en Fijke zegt er niets aan te vinden. Totdat ook zij er twee vangt, waaronder een hele grote. Dan is het vissen opeens heel leuk! De eindstand is 5-3 voor de mannen.
Dan varen we verder naar de meeting of the two rivers. Heel bijzonder om te zien hoe de Rio Negro en de Rio Solimoes, veel kleiachtiger en lichter, elkaar ontmoeten en niet mengen. Ze zeggen zelfs dat als je van beide rivieren een beetje in een glas doet, ze nog steeds niet gaan mengen. Omdat de samenstelling en de dichtheid zo anders is.
We varen door naar Careiro om in een busje te stappen, waar we anderhalf uur in zitten om bij de lodge te komen.Het is inmiddels donker geworden. In het donker stappen we over in 2 bootjes en varen we nog 20 minuten naar de Lodge, die alleen met boten bereikbaar is. Gaaf, voelt heel avontuurlijk . Daar aangekomen wacht een heerlijk maaltijd op ons.
En gaan we s' avonds nog met de boot kaaimannen spotten. Wel jammer dat de motor ontzettend veel lawaai maakt. Maar pffff wat een geweldige dag!