Amazone

14 augustus 2017 - Amazone, Brazilië

Ieder dag is het ontbijt om 7.00 uur, dus worden we 6.30 uur wakker. We gaan ook niet zo laat slapen, dus dat is eigenlijk prima. Al heeft Fijke niet goed geslapen vanwege de hitte. Na 8.00 uur vertrekken we. Dan is het nog niet zo heet. We gaan weer met de motorboot. Dat is wel jammer vanwege het lawaai. We varen meer dan een uur. We doen een korte jungletocht naar een gigantisch grote boom. Heel indrukwekkend. Al hebben we ze groter gezien. Veel reizen heeft ook weer nadelen! Tijdens de jungletocht vertelt de gids van alles over de medicinale planten van de jungle. Heel bijzonder wat hier allemaal groeit. Om 12.00 uur is er steeds de lunch. Heel uitgebreid en lekker. Ook prima voor vegetariërs gelukkig!
Na de lunch is er steeds een break tot 15.00. Wij gaan lekker zwemmen bij het steigertje.
Na drieën komen we weer samen, vooral de grotere aap is dan altijd van de partij om even lekker te spelen. Hij heeft veel behoefte aan aandacht en krijgt dat genoeg van iedereen :).
We hebben ons klaar  gemaakt voor de overnachting in de jungle. Lange broek, lange mouwen en veel muggenspul. Natuurlijk gaan we weer met de boot. Alles gaat hier met de boot. We varen naar de plek en maken ons kamp op. Hangmatten met muskietennetten mee. Het ziet er al gezellig uit. Met voor de zekerheid een plastic zeil er over heen. Al hopen we dat het niet gaat regenen, want het zit vol gaten. De gids gaat een kip barbecuen en heeft ook sojabrokken voor Fijke mee. We zitten heel gezellig te praten en veel te lachen met de Canadese vrouw en haar dochter. En met de Argentijnse vrouw. Fijke zegt dat ze een fles champagne mee heeft. Eerst geloven ze haar. Maar dan gaan ze mee in het symbolisch spel en hebben we veel plezier met imaginaire drankjes. Het zit wel wat ongemakkelijk op de boomstammen. Wij zijn duidelijk geen bushmensen.
We gaan geen avondhike doen. De gids had het over giftige kikkers waar je dood aan kan gaan en zei dat dat te gevaarlijk was. En dan wordt het tijd om te slapen.
Zo'n hangmat is daar voor ons natuurlijk niet echt ideaal voor. We zijn benieuwd. Gelukkig hebben we lakenzakken mee genomen. En die blijken zeker in de tweede helft van de nacht goed van pas te komen, want dan koelt het echt af. 's Nachts moet Fijke plassen. Dat is wel spannend! Zachtjes om de andere niet wakker te maken. Ze plast dicht bij het kamp en schrikt van geritsel dichtbij. Snel de hangmat weer in!