Van Cotopaxi naar Banos

8 augustus 2018 - Baños de Agua Santa, Ecuador

We trekken weer verder naar Banos. Een stadje in een prachtig berggebied. Fernando van Rondador geeft ons een slingertje naar de busstop. Gewoon een plek aan de snelweg. Daar kunnen we een bus aanhouden die naar Banos gaat. De eerste bus rijd door omdat we te laat zien dat er Banos staat. Gelukkig komt er al snel een volgende aan.
De bussen zijn comfortabel en draaien zelfs films. Amerikaanse films nagesynchroniseerd. Het grappige is dat ik het nog redelijk begrijp.
De reis duurde 2 uur. Een van de mooie dingen van Ecuador is dat het een klein land is met een enorm verschil in natuur. En dat je dus meestal niet lang hoeft te reizen. Vanaf het busstation nemen we weer een taxi ( 2 dollar:)) naar ons volgende hotel. Casa Verde. Een sfeervol eco hotelletje aan de rivier net buiten het stadje. We hebben een balkon met hangmat met uitzicht op de rivier. Geweldig! Nadat we geïnstalleerd zijn lopen we terug naar Banos en gaan we naar de warmwaterbronbaden waar het stadje naar genoemd is. Onderweg vragen we de weg aan een Amerikaans meisje. Zij laat zich laatdunkend uit over de baden en klaagt dat er zoveel locals in zitten. Tja schande toch!
Wij vinden het prachtig. Jong en oud maakt er gebruik van. Er is zelfs een golfbad, maar daar zit niemand in. Daar moet je voor kunnen zwemmen. Het aparte is dat het een open verbinding heeft met een peuterbadje.
Verkwikt door de baden verkennen we het stadje. Er is hier veel suikerriet te koop. Zo lijkt elke streek weer zijn eigen specialiteit te hebben. Zo heeft  ook elke streek andere tradities en andere klederdracht. Nu zijn er goede wegen, maar vroeger door de bergen was het natuurlijk moeilijk begaanbaar.