Zondag 12 juli Tortuguero

12 juli 2015 - Tortuguero, Costa Rica

La pura vida

In Costa Rica hebben ze het veel over  la pura vida. Het pure leven. Nou zo ervaar ik het ook wel. Vannacht kon ik moeilijk in slaap komen. Door de harde regen, maar ook door de vele geluiden van het oerwoud. Heel bijzonder. De krekels tsjirpen 10 x harder. Het lijkt wel een kettingzaag. Andere geluiden, voor mij niet thuis te brengen. Het geluid van de golven. Toch kwam de slaap eraan.
Het strand ziet er ruig uit. Met zijn zwarte zand en alles wat is aangespoeld. Veel natuurlijk materiaal, maar ook een deel van de plastic soep.
En vandaag zijn we op een kano toer gegaan. We zouden om 9.00 uur, maar hebben het uitgesteld naar 11.00 vanwege de regen. En we hadden mazzel. Want het werd droog! Dit in tegen stelling met gisteren toen het de hele dag hard heeft geplensd. De kano werd er een met een fluistermotor. Lekker relaxed. We voeren het water op en vrij snel gingen we een inham in. Daar was het zo overweldigend mooi dat ik van ontroering moest huilen. We hebben geen foto's van dat stukje. Die zitten in mijn hoofd. 2 uur hebben we gevaren. Leguanen gezien, schildpadden die zaten te zonnen. Een kleine kaaiman. Mooie vogels. En als klap op de vuurpijl aan beide kanten van de oevers apen. Geweldig!
La pura vida. Daarna lekker lunchen aan het water en wat komt er voorbij gezwommen? Een gigantische slang. Martin geloofde het eerst niet. Die dacht dat het een plastic buis was of zoiets haha. En toen we " thuis" waren begon het weer gigantisch te regenen. Ik moet zeggen ook dat past bij het ruige La pura vita.

Vanavond gaan we schildpadden spotten. Tenminste als we geluk hebben. Gisteravond gingen mensen van ons hotel weg in de stromende regen en hadden geen schildpad gezien. Dus wij zijn erg benieuwd! We worden opgehaald door onze gids Lilly en lopen met haar naar de andere kant van het dorp. Onderweg halen we nog twee mensen op. We komen bij een verzamelplaats met afdakje, heel handig, want ook nu stroomt de regen vrijelijk en veelvuldig. We krijgen uitleg over wat we vooral niet moeten doen om de schildpadden niet te storen bij het leggen van de eieren. En we zitten er nog maar even of Lilly krijgt bericht van een spotter dat er een schildpad is gesignaleerd. Aan het begin van het dorp. We lopen er snel heen, dat is zo'n 15 minuten en hopen dat de schildpad er nog zal zijn. En ja hoor!!!! Wat is ze groot!!! We zijn echt verbaasd van haar omvang. Meer dan 1 meter lang, enorm. Ze heeft haar eieren al gelegd. Dat kan oplopen tot wel 150. En is ze aan het begraven en een camouflage aan het maken. Daar doet ze heel lang over. Het hele proces kan tot 2 uur duren. Wij staan er met zo'n 20 toeristen omheen. Aan haar achterkant. Ze wordt beschenen met rode lampen. Dat stoort haar minder. En dan na ongeveer 1 uur loopt ze weer terug de zee in. Zo indrukwekkend!!!
Nat en voldaan gaan we terug naar onze kamer.

1. Mara:
    13 juli 2015
    Wauw! Wat een prachtige avonturen! Gaan jullie ook nog foto's plaatsen? We zijn natuurlijk super benieuwd.. En niet opgegeten worden door slangen he ;) Veel liefs xxxx
  2. Mara:
    13 juli 2015
    Ik moet trouwens wel zeggen: wat een technische vooruitgang, van vakantieboek naar online blog (met Telfort-reclame stem). Stiekem hoop ik dat Fijke toch een boekje bij zich heeft waar ze in kan kleuren en papiertjes plakken, de nostalgie! Veel plezier daar lieve oudjes XXXXX